روش صحیح مطالعه برای قبولی در آزمون وکالت (آماده سازی شرایط محیط)

قبولی تضمینی در آزمون وکالت
قبولی تضمینی در آزمون وکالت
آزمون وکالت، یک آزمون شغلی بوده که برای اقشار حقوقی جامعه برگزار می گردد. سبک سوالات این آزمون تا حد چشم گیری با آزمون های دیگر شغلی متفاوت است. بدین ترتیب، در این نوشتار، قصد داریم به شناخت روش صحیح مطالعه برای پیروزی در این نبرد حقوقی بپردازیم.

به نام خداوند احسان و داد / که عشق عدالت به دل بر نهاد

خداوند حق و خدای وکیل / عدالت گر مطلق بی بدیل

 

برگزاری آزمون های کارشناسی ارشد، دکتری، وکالت، قضاوت و سر دفتری در قالب پرسش های چهار گزینه ای و تعدد و تنوع منابع معتبر حقوقی و حجم بالای دروس، موجب شده تا متقاضیان در پی یافتن راه حل های جامع و کاربردی برای مطالعه منابع این آزمون ها باشند. زیرا بر کسی پوشیده نیست که مهمترین عامل در قبولی این آزمون ها ، مطالعه صحیح و اصولی منابع آزمون، با استفاده از روش های مدون است.
نبودن منبعی علمی و اصولی در زمینه مطالعه برای  قبولی در آزمون های حقوقی از جمله آزمون وکالت، ما را بر آن داشت که نوشته ی زیر را آماده کنیم تا متقاضیان انبوه این آزمون ها به منبع جامع  و معتبری در زمینه ی چگونگی مطالعه منابع آزمون ها، دسترسی داشته باشند.

روش صحیح و اصولی مطالعه منابع آزمون وکالت

مطالعه ثمربخش متاثر از دو عامل است:

1-    علاقه نسبت به مطالب خواندنی
2-    کاربرد ماهرانه فنون مطالعه
این دو عامل جدای از هم نیستند. علاقه نسبت به مطلب خواندنی سبب می شود تا شخص به مطالعه بیشتر بپردازد و مطالعه بیشتر به بهتر شدن فنون مطالعه منجر می شود و از طرفی کاربرد فنون بهتر، مطالعه را اسان تر، سریع تر و لذت بخش تر می سازد که در نتیجه ی آن علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزایش می یابد و سبب می شود تا به مطالعه بیشتر بپردازد و از مطالبی که باید بخواند دوری نکند و در زمان کمتر ، مطالب بیشتری را بخواند.
مطالعه ی هدفدار، باید منجر به یادگیری شود. با توجه به اینکه یادگیری عملی آگاهانه است و برای انجام دادن هر عمل آگاهانه، داشتن انگیزه اساسی است، بنابراین مطالعه کننده باید از انگیزه قوی برخوردار باشد. 
طبق آمارهای موجود، تعداد شرکت کنندگان در آزمون وکالت هر سال، نسبت به سال قبل به طور چشم گیری رو به افزایش است. این در حالیست که ظرفیت پذیرش در هر سال رو به کاهش بوده که در نتیجه ی آن، احتمال قبولی در هر  دوره نسبت به دوره ی قبل، کمتر و کمتر خواهد شد. ( اگر بخواهیم این آمارها را به صورت کمی بیان کنیم، در آزمون وکالت سال 90 ، تقریبا از هر100 شرکت کننده حدود 7 نفر پذیرفته  شدند که این آمار در سال 96 به کمتر از 3 نفر در 100 نفر رسید! )
طبق آمارهای بیان شده، آیا انگیزه ای بالاتر از قبولی در همین سال جاری نسبت به سال آینده، برای متقاضیان آزمون وکالت وجود دارد؟!!! 
حال که انگیزه ای قوی برای مطالعه منابع آزمون وکالت پیدا کردیم ، نوبت به رعایت اصول و فنون مطالعه میرسد که مهمترین آن بهداشت مطالعه است. در بحث بهداشت مطالعه، موارد زیر مطرح می شود:

جهت تابش نور:

بهترین زاویه ی تابش نور به کتاب و کاغذ مورد مطالعه، نوری است که از سمت چپ و بالا ، با زاویه ی تقریبی 45 درجه، بتابد. زیرا اولا اگر از سمت راست بتابد، به خصوص هنگام نوشتن، باعث افتادن سایه دست روی کاغذ و ایجاد اشکال در دید و خستگی چشم می شود، ثانیا، نور اگر به طور عمود یا نزدیک به زاویه 90 درجه بتابد، اکثر شعاع های نور به همان زاویه منعکس شده و باعث خستگی چشم خواهد شد. اگر زمان مطالعه طولانی و با دوام باشد، کوچکترین اختلال در نور، محسوس بوده و میتواند باعث خستگی فرد شود.

 

استفاده از نور غیر مستقیم:

بهترین نور برای مطالعه وکار، روشنایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده است. در موقع مطالعه با نور مصنوعی نیز اگر بتوان از تابش مستقیم نور به محل جلوگیری کرد، ضمن اینکه روشنایی کافی محل مطالعه نیز تامین شود، بهتر است. برای این منظور، میتوان از حباب های نیمه شفاف و یا انعکاس نور از دیوار یا سقف، به ترتیبی که در بعضی کتابخانه ها معمول است استفاده نمود.

 

فاصله مناسب چشم ها با کتاب یا کاغذ:

چشم سالم از فاصله تقریبی 30 سانتی متر به راحتی میتواند حروف معمولی کتاب را تشخیص دهد. اگر فردی با چشم طبیعی، به نزدیک نگه داشتن چشم ها به کتاب عادت دارد، باید به تدریج آن را اصلاح نماید. اگر از فاصله 30 سانتی متری به زحمت بتواند مطالعه کند، باید به چشم پزشک مراجعه نماید.

 

عدم استفاده از سطوح شفاف:

انعکاس بیش از حد اشعه های نوری از سطوح شفاف، مانند کاغذهای یادداشت شفاف ومیزهای شفاف، باعث خستگی زودرس و خیرگی چشم ها می شود. برای ممانعت از این کار، بهتر است از کاغذها، میز ها و وسایلی استفاده کرد که نور را به شدت منعکس ننماید.

 

رنگ مرکب یا خودکار:

بهترین رنگ برای نوشتن، رنگ سیاه ویا سرمه ای تیره است، که به علت واضح بودن، ار مطالعه را ساده تر مینماید و در نتیجه فشار کمتری به چشم ها وارد شده و مانع از خستگی آنها میشود. رنگ های روشن (مانند سبز و قرمز)دید را مشکل تر کرده و باعث خستگی چشم ها میشوند. افزایش مدت مطالعه ، این امر را دو چندان میکند.

 

یکنواخت بودن نور محیط:

نور محیط اطراف و به خصوص قسمت هایی که در زاویه دید چشم ها هستند، باید یکنواخت باشد و نباید نور سطح میز یا کتاب با اطراف اختلاف زیادی داشته باشد. یکی از معایب استفاده مدام از چراغ مطالعه نیز همین است که با تمرکز نور به سطح کتاب و تاریکی نسبی محیط اطراف، باعث خستگی زودرس چشم ها می شود. در محیطی که اختلاف شدت نور وجود دارد، چشم ها در حرکت یا در هر میدان دید، باید تطابق نمایند و این نوعی فشار و ایجاد خستگی برای چشم است.

 

استراحت متناوب چشم ها:

برای هر ساعت مطالعه، یک ربع تا بیست دقیقه استراحت میتواند مفید واقع شود. این یک ربع تا بیست دقیقه، نه تنها برای چشم ها، بلکه برای مغز نیز وقت مناسبی برای استراحت است. در این فرصت،یادگیری ها فرصت مرور شدن پیدا میکنند و این باعث میشود که یادگیری ها در حافظه لنگر بیندازد. البته اگر میخواهید ساعت های مداوم مطالعه کنید، برای ساعت اول، یک ربع استراحت کنید و به تدریج که به ساعات مطالعه خود می افزایید، همان قدر نیز بر میزان استراحت خود اضافه کنید. در زمان استراحت باید فاصله دور و بر بدون توجه و دقت نگاه کرد. این کار باعث استراحت و تنوع و تمدد اعصاب نیز می شود. یکی از راه هایی که برای استفاده از این فرصت پیشنهاد می شود، مرور مسائل مهم مطالعه شده و یا سوالاتی است که پیرامون آن مسئله در ذهن می باشد. این کار، نه تنها باعث جلوگیری از اتلاف وقت می شود، بلکه بازده مطالعه و پایداری مطالب را نیز در حافظه بیشتر می کند.

 

وضع نشستن به هنگام مطالعه:

وضع نشستن به هنگام مطالعه، مخصوصا برای افرادی که زیاد مطالعه می‌کنند و مدت ها غرق مطالعه می شوند، بسیار مهم است. نباید مدت ها به صورت خمیده به جلو یا به طرفین مطالعه نمود، چون به‌تدریج باعث تغییرشکل ستون فقرات می‌گردد. ستون فقرات هنگام مطالعه باید راست باشد (با حالت طبیعی و قوس مختصری که دارد). بهتر است انسان ضمن مطالعه و در فواصل استراحت چشم‌ها ، وضع نشستن خود را تغییر دهد و مختصری حرکت نماید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود و عضلات کمر و گردن نیز تغییر وضعیت دهند و خون جریان بیشتری پیدا کند. مطالعه در حال دراز کشیدن به خصوص در خوابیدن به پشت که شخص مجبور است به بالا نگاه کند، هم برای دید چشم ها مناسب نیست و هم روشنایی کتاب به خوبی تامین نمی شود و حالت خستگی زودتر فرا می رسد. هم‌چنین مطالعه در وسط روز و رو به شمال مناسب نیست؛ چون در هر دو صورت، نور یا بیش‌تر و یا کم‌تر از حد طبیعی به چشم‌ها می‌رسد.
مطالعه حین حرکت، مطالعه موقع راه رفتن و موقع حرکت ماشین و به طور کلی در هر حالتی که به علت حرکت یا تکان، دائما فاصله چشم ها تا کتاب تغییر میکند، مناسب نیست و باعث خستگی و ضعف چشم ها می شود.

 

آشفتگی ذهنی:

هر چند هم که به موضوعی علاقه مند باشید ممکن است عوامل زیادی تمرکز شما را بر هم بزنن. این عوامل میتوانند چیزهایی باشند مثل شنیدن صدایی یا دیدن شخصی به طور ناگهانی، مانند یک ملاقات غیر منتظره، که باعث بر هم زدن تمرکز شما از موضوع می شود. ممکن است بعضی از این عوامل را نتوانید کنترل کنید، ولی بعضی از آن ها را می توان مهار و کنترل کرد. وجود بعضی از عوامل را که باعث بر هم زدن تمرکز می شوند، میتوان با انتخاب صحیح زمان و مکان مطالعه کاهش داد. همچنین تعدادی دیگر از عوامل بستگی به سلامتی شما داشته و می توانید با حفظ سلامتی خودتان آن ها را کاهش دهید.
احساس خستگی که نتیجه رژیم غذایی نا کافی یا بیدار ماندن تا دیر وقت باشد باعث می شود به سختی بر روی مطلب تمرکز داشته باشید. اگر چشمان شما زود خسته می شود، یا پس از ساعتی تمرکز روی یک مطلب دچار سر درد می شوید ظاهرا بایستی به پزشک مراجعه کنید.سلامتی جسمانی شما شرط موثری برای مطالعه مفید می باشد.

 

نور لامپ های مهتابی:

نور لامپ های مهتابی، به علت داشتن نوسان، چندان مناسب نیست، به طور کلی بهتر است به جای یک منبع نوری، از چند چراغ استفاده شود. ن.رها نباید نوسان داشته باشند، تا روشنایی محل مطالعه  یکنواخت باشد.

 

تعیین اوقات و برنامه منظم برای مطالعه:

اگر مطالعه مستمر در ساعات معین از شبانه روز انجام گیرد. آمادگی ذهنی و بدنی برای مطلعه بیشتر خواهد بود. مطالعه نامنظم ودر اوقات مختلف، باعث اختلال در وضع جسمانی شده و از آمادگی ذهنی به هنگام مطالعه می کاهد. مگر این که مطالعه کوتاه مدت باشد یا هر چند وقت یک بار صورت گیرد. به هر حال شرط آمادگی جسمی و ذهنی، که از لوازم مطالعه می باشد و تنها در صورت تنظیم برنامه منظم و در اوقات مناسب تحقق خواهد یافت.

 

صرف غذا و مطالعه:

بلافاصله پس از صرف غذا، نباید مطالعه نموده زیرا به علت شروع فعالیت دستگاه گوارش پس از خوردن غذا و هجوم خون به معده و احشاء داخلی، از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و آمادگی برای مطالعه کاهش می یابد، به همین علت نیز، توصیه شده است پس از صرف غذا، مدت کوتاهی استراحت شود. در تعالیم حضرات پیشوایان اسلام نیز، دستورات بهداشتی خاصی در این زمینه آمده است. مخصوصا برای دانشجویان و افرادی که فعالیت فکری بیشتری دارند.

غذای ظهر باید حتی الامکان، سبک باشد تا از خواب آلودگی و خستگی بعد از غذا کاسته شود، در غیر این صورت، (خوردن ناهار سنگین و معده پر) چند ساعت از وقت فعال بعد از ظهر عملا از بین خواهد رفت. یکی از علل کسالت آور بودن کلاس های بعد از ظهر برای دانشجویان، علاوه بر خستگی، پری معده می باشد.

 

تنظیم تنفس هنگام مطالعه:

انجام حرکات تنفسی متناسب برای هر فعالیتی از ارکان اصلی استمرار آن فعالیت است. این اصل در کلیه ورزش ها و همچنین در مطالعه نیز بسیار مهم است. تنفس اگر نامنظم باشد، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود و از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد.

 

آرامش فکری:

از شرایط اصلی مطالعه از بین بردن اشتغالات ذهنی و جلوگیری هیجانات و عصبانیت است. اضطراب و ناراحتی باعث از بین رفتن تمرکز حواس می شود. بررسی های تجربی نشان داده است که حافظه ی افراد عصبانی و مضطرب از افراد عادی کمتر است ولی با ایجاد آرامش می توان وضع حافظه این افراد را بهبود بخشید.

 

ورزش و مطالعه:

 یکی از مشکلات اساسی در مطالعات طولانی، اختلال در جریان خون است، ممکن است برای کسانی که روزها مدت زمان کوتاهی مطالعه میکنند و به قدر کافی حرکت بدنی دارند، از این لحاظ مسئله مهمی پیش نیاید، ولی کسانی که عمیقا تحت تاثیر مطالعه بوده و ساعات زیادی در شبانه روز را به مطالعه یا کارهای فکری اشتغل دارند، به هر ترتیبی که شده باید فعالیت و حرکات عضلانی کافی داشته باشند.
در افرادی که زیاد فکر میککند و به مطالعه اشتغال دارند، خون بیش از همه جا، در مغز و کاسه سر گردش کرده و اختلالاتی در گردش خونشان به وجود می آید، بنابراین می توانند با انجام ورزش و کارهای بدنی، هماهنگی و اعتدال در جریان خون خود بر قرار سازند. به همین جهت کسانی که با مطالعه سر و کار بیشتری دارند باید چنان برنامه ای تنظیم کنند که با انجام کارهای بدنی و ورزش، باعث استراحت مغز و اعصاب شده و از اختلال در تغذیه و اشکال در دفع سموم مغز جلوگیری به عمل آورند. عملا مشاهده می شود افرادی که سرگرم کارهای فکری بوده و فعالیت بدنی ندارند و خوابشان نیز دچار اختلال می شود و از رشد بدنی و اشتهای کافی کم بهره اند. تردیدی نیست که اگر چنین امری در مدت طولانی و در طول عمر استمرار یابد، باعث از کار افتادگی فرد و پیری زود رس خواهد شد.
اگر تغذیه و تنفس و دفع سموم کامل نباشد، به تدریج کند ذهنی به وجود می آید. یکی از علل فراموش کاری می تواند اختلال در وضع حیاتی و جریان خون باشد. همه ما در سنین بالاتر، بیشتر از جوانی به ورزش و حرکات بدنی احتیاج داریم. البته ورزشی که متناسب با سن و قدرت بدنی هر شخص باشد. اما انجام ورزش های سنگین مانند کوهنوردی و غیره لااقل هفته ای یکبار می تواند مفید واقع شود.

 

نحوه ی صحیح و اصولی مطالعه و ارتباط برقرار کردن با منابع هر آزمونی، می تواند کمک شایانی در قبولی آن آزمون داشته باشد. بدین صورت که اگر شما از شیوه های درست آموزشی استفاده نمایید مسلما با صرف زمان بسیار کمتر به هدف خود خواهید رسید. ما در سلسله مطالب تخصصی و بررسی شده ای که در راستای آموزش نحوه ی صحیح مطالعه برای آزمون های حقوقی و به ویژه آزمون وکالت خواهیم گذاشت، تمامی سعی خود را کرده ایم، تا بتوانیم خدمتی کوچک به داوطلبان این آزمون ها ارائه دهیم.

با ما همراه باشید...

نویسنده: شیوا ترابی
پایگاه اطلاع رسانی وکیلنا



+ 0
مخالفم - 0

درباره سایت وکیل نا

نماد اعتماد سایت وکیلنا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز