100 نکته برای قبولی در آزمون وکالت (قسمت دوم)

100 نکته برای قبولی در آزمون وکالت (قسمت دوم)
قبولی در آزمون وکالت، به رویایی برای داوطلبان این آزمون مبدل شده است و هر ساله به تعداد این داوطلبان علاقه مند اضافه می شود. بر خلاف تصور عامه، پیروزی در این جدال سخت، نه تنها امری ناممکن و دور از ذهن نبوده بلکه با رعایت نکات و در نظر گرفتن تجارب پذیرفته شدگان دوره های قبل، بسیار سهل الوصول خواهد بود. در این مقاله، تمامی نکات لازم برای قبولی در این آزمون، از اولین روز مطالعه منابع آزمون تا روز آزمون آورده شده است.

 در ادامه ی 100 نکته برای قبولی در آزمون وکالت (قسمت اول) ، به نکات زیر توجه نمایید:

51. قدرت تمرکز را در خود افزایش داده و در زمان خواندن منابع آزمون وکالت، ذهن را با آن درگیر کنیم.

52. اگر بعد از خواندن مطلبی، سوالات آزمون دوره های قبل مربوط به آن را، نیز در دسترس دارید از آن استفاده کنید.

53. برخی از داوطلبان، مطالب را با صدای بلند می خوانند و به نظر خود بهتر یاد می گیرند، ولی این روش اتلاف انرژی و در نتیجه خستگی زود هنگام است.

54. زمان یادگیری بسیار مهم است. این زمان باید متناسب با شرایط فیزیکی خاص هر فرد تنظیم گردد و در برنامه ی ساعت بندی شده لحاظ شود. ولی به طور کلی، ساعات اولیه ی روز، بهترین زمان مطالعه و یادگیری است.

55. به منظور استفاده بهینه از قوه ی یادگیری سه امر، هدف، اراده و برنامه را در نظر گرفته و به آن عمل کنید. با خود عهد کنید که به هدف مشخصتان، که همان قبولی در آزمون وکالت است، نائل شوید و با برنامه ریزی مدون و دقیق، فعالیت ها را انجام دهید. بدین منظور جدولی تدوین نموده و در یک ستون ایام هفته و در ستون دیگر ساعات شبانه روز را یادداشت کنید و تمام فعالیت ها را متناسب با زمان خاص خود در جدول نوشته و سعی کنید طبق جدول عمل کنید.

56. کاهش اشتغالات ذهنی، تمرین و تکرار مطلب، تغذیه مناسب، ورزش و داشتن تفریح مناسب، یاد خدا و داشتن خواب به اندازه کافی در جلوگیری از فراموشی و تقویت حافظه موثر و مفید است.

57. در برنامه ریزی درسی تان به ضریب درس ها، حجم مطالب هر درس و البته به توانایی خودتان در آن درس توجه کنید. (مدنی و آیین دادرسی مدنی ضریب 3 دارند، اصول فقه ضریب 1 دارد، حقوق تجارت ضریب 2 دارد و ... )

58. برای توفیق در آزمون وکالت بنیه ی علمی خود را در دروسی که ضعیف هستید، تقویت کنید و بدین منظور برای هر درس، به کتب مرجع مرتبط با آن درس مراجعه نمایید.

59. برای درس حقوق مدنی تا جایی که می توانید وقت بگذارید. پایه ریزی در این درس در آینده نیز به کارتان خواهد آمد.

60. درس اصول فقه به هیچ وجه حفظی نیست، بلکه یادگرفتنی است. مباحث اصول فقه را با مثال یاد بگیرید . اصل مباحث را بفهمید و مثال ها را جهت یادآوری اصل بحث، حفظ کنید.

61. به ظاهر و باطن قوانین کاملا اشراف پیدا کنید. در سوالات عمیق تر نص قوانین کفایت نمی کنند. ممکن است در برخی تست ها، قضاوت در پروند نیز به عهده ی داوطلب قرار داده شود و در متن سوال حادثه ای را تشریح کنند که نیاز به قضاوت شما داشته باشد و اینگونه قضاوت کردن نیازمند مطالعه ی قبلی کتب علمی است و با صرف تسلط به نص قوانین به سختی قابل پاسخ گویی می باشند.

62. در درس آیین دادرسی کیفری، سوالات هرگز خارج از نص قانون ( ولو قانون خاص) نخواهد بود؛ حداکثر آن است که از مفهوم مخالف یک ماده، سوالی طرح گردد.

63. اگر مطلبی با منطق شما در تضاد است، به کتب مرجع مراجعه کنید و تمام نکات مربوط به آن مطلب را، حتی نکات مندرج در پاورقی ، را بخوانید. خواندن مطالبی از این دست، در روشن شدن تاریخچه ی بحث و فهمیدن روح قانون و پرت نشدن حواس شما، به غایت تاثیرگذار است.

64. هیچ گاه سعی نکنید از یادداشت برداری ها و خلاصه های شخص دیگری استفاده کنید. حتی اگر آن شخص نفر اول آزمون وکالت باشد. وقتی شما جزوه ی دست نویس خودتان را می خوانید، ناخودآگاه در همان فضای علمی کتاب قرار می گیرید و بدین ترتیب شما با دوره کردن سریع جزوه ی خودتان، مانند آن است که کل کتاب مربوطه را مجددا به طور عمیق خوانده اید. بار روانی هر جزوه فقط برای نویسنده ی آن جزوه ایجاد می گردد.

65. مطالعه ی منابع تخصصی آزمون وکالت را ، حداقل از سه ماه مانده تا آزمون وکالت شروع کنید.

66. آموخته های علمی خودتان را به سبک آزمون وکالت آرایش دهید. برای این کار از تست زدن و بررسی سوالات آزمون های وکالت سال های گذشته، استفاده کنید.

67. در یادداشت ها و خلاصه نویسی هایتان از جداول، نمودار ها و علائم استفاده کنید. مثلا: استفاده از دو حرف « حج» یعنی حبس یا جزای نقدی ، استفاده از «اختک» یعنی اخطار و تذکر و یا اخذ تعهد کتبی به عدم تکرار جرم و ... . به جای اینگونه عبارات، می توانید هر عبارتی که برای خودتان مانوس تر است، به کار ببرید.
برای تدوین جداول نیز، ابتدا مواد و قوانین مربوطه را گردآوری و تجمیع کرده و ناسخ و منسوخ و مخصص ها و خلاصه، هر چه هست را اعمال کنید و سپس برای داده های نهایی یک جدول تهیه کنید.جدول ها و خلاصه نویسی ها کاملا جنبه ی شخصی دارند.

68. حتما و حتما، مطالبی را که می خوانید را، بازنویسی کنید. یعنی یکبار از حفظ روی کاغذ بیاورید. بهترین موقع هم برای بازنویسی، زمانی است که در انتهای شب به رختخواب می روید. اگر مطلبی به خاطرتان نیامد، همان لحظه از منبع مربوطه مرور کنید و بعد بخوابید.

69. در هر درسی مباحث مشابه تا حدی وجود دارد. این مباحث باید در یک صفحه ی جداگانه در مقابل هم نوشته شوند. (مانند ماده ی 133 و ماده 139، جلب ثالث و ورود ثالث!)

70. به نکات کلیدی هر قانون و هر ماده توجه کنید.

71. به «و» ها و «یا » هایی که در قوانین و مواد است، توجه کنید.

72. در مسیر آمادگی برای آزمون وکالت و در میان دریایی از قوانین خشک، از توجیه های غیر واقعی، طنز گونه و یا غیر متعارف استفاده کنید.

73. اگر با ماده ای مواجه شدید که نتوانستید به هیچ وجه، هیچ منطقی برای آن بیابید، تعلیلی شخصی در ذهن خود برای آن تعریف کنید.

74. کتاب قانونی را که با آن مدتی کار می کنید و انس می گیرید، هرگز عوض نکنید و تا آخر با همان مجموعه کار کنید. چون ذهن شما تصویر صفحات مطالعه شده را نیز حفظ می کند و حافظه ی تصویری ، در جلسه ی آزمون به کمک شما می آید. پس از همان ابتدای شروع مطالعه، کتاب های قانون خوب انتخاب کنید و تا پایان مسیر مطالعه، آن را عوض نکنید.

75. حواستان به قوانینی که به روز میشوند، باشد.

76. اگر لازم میدانید، کتاب های قطور قانون یا سایر کتاب های مورد استفاده تان را فنری کنید تا راحت ورق بخورند. برای راحت درس خواندن هر کاری را که لازم است انجام دهید.

77. برای یک درس همه ی منابع را نخوانید (چند منبعی درس نخوانید) و برای هر درس، فقط یک منبع را متناسب با وضعیت شخصی خود انتخاب نمایید و تا آخر همان را بخوانید.

78. تست تالیفی نزنید.

79. شب آزمون، از مطالعه ی جدی خودداری کنید.تا کنون هر چه آموخته اید کافیست. مطلب جدیدی نخوانید.

80. شب اآزمون بهتر است از مشاجرات خانوادگی، رفت و آمدهای فراوان، حضور در مکان های شلوغ و پر سروصدا، ديدن و يا شنيدن بيش از حد برنامه های تلويزيونی و ساير عواملی که موجب اتلاف وقت و تشويش خاطر می شوند پرهيز شود.

81. شب آزمون، سعی کنید خواب کافی و استراحت لازم را داشته باشید تا با آمادگی جسمی و روحی مناسب در جلسه حضور یابید.

82. صبح آزمون، حتما صبحانه ی کامل میل فرمایید و به گونه ای از خانه خارج شوید که نیم ساعت قبل از شروع آزمون، در محل آزمون باشید.

83. داوطلبانی که در آزمون های دوره های پیشین شکست خورده اند، به یاد داشته باشند، یکی از موثرترین راه های اشتباه نکردن، اشتباه کردن است. دلیل اشتباهات خود را دریابند و آن ها را بر طرف نموده و به شکست همانند فرصتی دوباره برای یادگیری، نگاه کنند.

84. همیشه با افراد موفق و پذیرفته شدگان دوره های قبل، زمانی مشورت کنید که مطمئن باشید، نیت آن ها خیر است و راهنمایی های آن ها شما را از برنامه ی زندگی شخصی تان دور نمی کند و برای شخص شما هم می تواند کارساز باشد. 

85. روزهای باقی مانده به آزمون، مشورت، مقایسه، افسوس، استرس، مطالعه ی منابع جدید، افزایش ناگهانی ساعت مطالعه و هر کاری که منجر به تضعیف قوای روحی و جسمی شما شود، در قبولی آزمون، کارساز نیست.

86. مهم ترین کاری که خانواده های داوطلبان میتوانند در حق آن ها انجام دهند فراهم کردن محیطی آرام  و دادن روحیه است.

87. در سال های اول، معیار قبولی در آزمون وکالت ” میانگین نمره “بود لیکن در سال های اخیر، معیار تغییر کرد و تبدیل شد به ” تراز نمره “. در  تراز نمره ، عملکرد داوطلب در هر درس مهم است؛ بنابراین برخلاف گذشته نمی‌توان از نمره‌ی علمی یک یا دو درس صرف‌نظر نمود. پس هر داوطلب می‌بایست بر تمام دروس تسلط کافی داشته باشد.
هرچقدر ” نمره‌ی داوطلب ” درمقایسه با “میانگین نمره سایر داوطلبان ” بیشتر باشد، “تراز نمره ” ی او بیشتر خواهد شد.

88.  میانگین تراز نمره‌ی داوطلب درمجموع عبارت است از جمع حاصل از نمرات تراز ۶ درس تقسیم‌ بر مجموع دروس.

89. هر داوطلب فقط شانس و احتمال قبولی در کانون محل ثبت‌نام خود را دارد؛ بنابراین نمره‌ی علمی داوطلب قابل‌اعمال و ترتیب اثر در سایر کانون‌ها نمی‌باشد.

90. کیفیت علمی شرکت کنندگان در آزمون وکالت متفاوت است به همین دلیل هر داوطلبی باید بر اساس دانش و توان علمی خود ، کانونی را که به سطح علمی او نزدیک تر است انتخاب نماید.

91. کانون وکلای مرکز، بیشترین شرکت‌کننده و پذیرش را درمقایسه با سایر کانون‌ها داراست.

92. اگر قصد شرکت در آزمون سردفتری یا قضاوت را هم دارید، حداقل ۸۰ درصد از زمان خود را صرف آزمون وکالت کنید.

93. با نزدیک تر شدن به زمان آزمون، یک سری گمانه زنی ها و شایعات مطرح می گردد که در سال های گذشته همواره وجود داشته است و امسال نیز یقیناً خواهد بود. بنابراین تاکید می گردد تمام انرژی و توان خود را برای مطالعه با تمرکز فکری بالا برای قبولی در آزمون وکالت صرف کنید و از ورود به مباحث حاشیه ای و بی فایده اکیداً خودداری نمایید. ضمناً کلیه اخبار و اطلاعات موثق راجع به آزمون در اسرع وقت در سایت حقوق نیوز  تقدیم خواهد شد .

94.  در ماه پایانی منتھی به آزمون تنھا جزوه نوشته شده که خودتان در طی مطالعه دروس، خلاصه مطالب و نکات مھم را در آن یاددشت نموده اید مطالعه نمایید.

95. متاسفانه یکی از مواردی که باعث نتیجه نگرفتن داوطلبان علیرغم مطالعه زیاد می باشد عدم سرعت در تست زنی و متعاقب آن کم آوردن وقت در جلسه آزمون می باشد. برای این منظور توصیه می گردد حداقل چندین بار خود را در موقعیت آزمون قرار داده و سرعت خود را با زمانی که برای آزمون داده می شود بسنجید و در صورت مشاھده ضعف آن را بر طرف کنید. 

96. پس از آزمون، سازمان سنجش کارنامه داوطلبان را به اسکودا که نماینده همه کانون های وکلای دادگستری ایران در برگزاری آزمون وکالت است ارائه می کند و اسکودا نیز کارنامه های داوطلبان هر کانون را به تفکیک به همان کانون ارسال می کند. پس از دریافت کارنامه های داوطلبان، هیات مدیره هر کانون، پس از بررسی و با در نظر گرفتن نمره کسب شده توسط داوطلبان سهمیه ایثارگران، اسامی پذیرفته شدگان نهایی در هر یک از سهمیه های آزاد و ایثارگران را اعلام می کند.

97. مشکلات زندگی برای همه هست. کسی نیست که هیچ مشکل و دغدغه ای نداشته باشد. سعی کنید درگیری های فکری و محیطی شما را نا امید نکنند و از انگیزه ی شما برای قبولی درآزمون وکالت نکاهند. روزی تمام مشکلات تمام می شود و شما اندوه لحظاتی را که از دست دادید را خواهید خورد. لحظاتی که به مطالعه می پردازید به خود یادآور شوید، الان هنگام مطالعه است و اگر در مراحل دیگر زندگی چنان توفیقی نیافتم حداقل باید اینکار را به پایان برسانم.

98. حتما آرای وحدت رویه‌ای رو که در 2 -3 سال گذشته صادر شدن را، یاد بگیرید، زیرا معمولا از آخرین آرا سوال طرح می شود.

99. هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند شما را در آزمون موفق کند، تنها و تنها خود شما هستین که می‌توانید با دقت و پشتکار و ذکاوت خود پیروز شوید و موسسات تنها می‌توانند مشوق و راهنمای شما باشند. من دوستان زیادی رو میشناسم که برای کلاسها و آزمونها هزینه های زیادی کردند اما موفق نشدند! پس داوطلبانی که نمی توانند از پس هزینه های هنگفت موسسات برآیند، نگران نباشند.

100. اینکه چند ساعت در روز مطالعه کنید و چه زمانی باید برای آزمون، شروع به مطالعه کنید، کاملا وابسته به زمان شما و بنیه ی علمی شما دارد. اگر دغدغه های روزانه ی شما زیاد است و در روز بیشتر از 2 ساعت نمی توانید زمان بگذارید، مطالعه برای آزمون را زودتر شروع کنید. یعنی حداقل نیاز به 6 ماه مطالعه ی روزانه دارید.

آرزوی ما، موفقیت شماست. از همین امروز شروع کنید. 

نویسنده: شیوا ترابی

پایگاه اطلاع رسانی وکیلنا



+ 1
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز