100 نکته برای قبولی در آزمون وکالت (قسمت اول)

100 نکته برای قبولی در آزمون وکالت (قسمت اول)
قبولی در آزمون وکالت، به رویایی برای داوطلبان این آزمون مبدل شده است و هر ساله به تعداد این داوطلبان علاقه مند اضافه می شود. بر خلاف تصور عامه، پیروزی در این جدال سخت، نه تنها امری ناممکن و دور از ذهن نبوده بلکه با رعایت نکات و در نظر گرفتن تجارب پذیرفته شدگان دوره های قبل، بسیار سهل الوصول خواهد بود. در این مقاله، تمامی نکات لازم برای قبولی در این آزمون، از اولین روز مطالعه منابع آزمون تا روز آزمون آورده شده است.

برای قبولی در آزمون وکالت به نکات زیر توجه نمایید:

1. در وقت خواندن و یا نوشتن، نور باید از سمت راست باشد و اگر نور ملایمی هم از پشت بتابد، خوب است.

2. به هنگام غروب و به طور کلی در نور کم و خفه هرگز مطالعه نفرمائید.

3. با شکم پر و معده ی لبریز هیچ وقت مطالعه نکنید.

4. قبل از خواندن هر یک از کتاب ها و منابع آزمون، چنانچه غلطنامه داشته باشد، اول غلط ها را تصحیح کنید. بعدا مطالعه را شروع کنید.

5. اگر باز ضمن مطالعه به غلط های چاپی برخورد کردید می توانید آن ها را در کاغذ جداگانه ای یادداشت کنید. 

6. موقع خواندن منابع حتما یک مداد هم در دست داشته باشید.

7. اگر به مطالب مهمی که در آزمون های قبلی از آن ها استفاده شده است،  برخورد کردید، یک علامت ضربدر یا ستاره، در حاشیه منبع مورد استفاده، با همان مداد بزنید.

8. تا آخر کتاب یا منبع مذبور را که خواندید، سعی کنید یکبار دیگر فقط آن قسمت های علامت دار را مطالعه کنید.

9. هر کدام از مطالب علامت خورده، عالی تر و بهتر به نظرتان رسید، بلافاصله علامتی را که قبل زدید را به یک علامت تاکیدی دیگر (مثل دو ستاره: **) تبدیل کنید تا مشخص تر باشد.

10. دفتری مخصوص داشته باشید. فراموش نکنید که دفتر یادداشت شما حتما باید فهرستی گویا داشته باشد تا در مواقع مراجعه و چند روز مانده به آزمون، به آسانی و بدون کمترین وقت گیری، بتوانید از آن بهره گیری نمائید.

11. سعی کنید حتما قسمت هایی را که علامت تاکیدی (مثلا **) زده اید، در آن دفتر مخصوص یادداشت و ضبط فرمائید که برای همیشه داشته باشید و برای مرور در روزهای پایانی مانده به آزمون، به دفتر نام برده مراجعه نموده و بهره برداری کنید.

12. فراموش نکنید، اگر مطلبی را (هرچند کوتاه) خواستید یادداشت کنید، با ذکر شماره صفحه، نام کتاب یا جزوه، نام نویسنده، شماره جلد و حتی سال انتشار باشد.

13. در دفتر یادداشت خود، تاریخ مطالعه ی منبع را بنویسید. 

14. موقع مطالعه محیط اطراف شما باید کاملا آرام باشد. صدای رادیو، تلویزیون، صحبت ها و گفتگوهای بلند، افکار شما را پریشان می سازد.

15. پس از چند دقیقه (حداکثر 15 دقیقه) مطالعه، سربلند کنید و نسبت به آنچه که خوانده اید و درک کرده اید مقداری بیندیشید.

16. اگر چشمانتان از مطالعه خسته شده سعی کنید برای چند دقیقه هم که شده مطالعه را کنار بگذارید و به کار دیگری بپردازید.

17. مواظب باشید فاصله ی کتاب با چشمان شما در حد معین ( سی سانتی متر) باشد، نه کمتر و نه بیشتر.

18. اگر در حال مطالعه نشسته اید، بدانید که پشت شما نباید خم باشد و هیچگاه در حالت خمیدگی نباید کتاب بخوانید. شما می توانید با گذاشتن بالشی در پشت سر، مطالعه راحتی بکنید.

19. سعی کنید در موقع فراغت مطالعه کنید نه وقت خواب ( البته در غیر موارد ضروری) زیرا مطالعه ای که در حال درازکش انجام بگیرد نمی تواند یک مطالعه جدی باشد.

20. هیچ وقت کتاب یا جزوه ای را پراکنده نخوانید. بکوشید مجموعه ای را که بدست میگیرید از اول تا آخر مطالعه نموده و خود را به این کار عادت دهید.

21. سعی کنید مقدمه ی کتاب ها را هم مطالعه کنید. زیرا هم انگیزه ی نگارش و هم فشرده ای از موضوع کتاب را، معمولا در اختیار شما قرار میدهد و این خود جهت درک صحیح مطالب کتاب، کمک شایانی می کند.

22. ورق زدن کتاب طرز خاصی دارد. معمولا از بالای صفحات ورق می زنید و برای این کار، تا کردن نوشته های گوشه های پایین کتاب و با تر کردن آن، کار درست و صحیحی نیست.

23. اگر در حین مطالعه به اشکال و یا انتقادی برخورد کردید، برای در میان گذاشتن با شخصیتی صلاحیت دار، آن را یادداشت کنید.

24. اگر معنای کلمه و یا جمله ای را متوجه نشدید، از آن نگذرید. حتما یادداشت کنید یا از کتاب لغت و یا شخص واردی سوال کنید.

25. مواظب باشید در حال حرکت از هر نوع مطالعه ای و یا نوشتن خودداری کامل کنید. یکی از پزشکان حاذق می گفت: ضرر مطالعه در حین حرکت، برای چشم بیشتر است تا آچاری در داخل چشم کنیم و آن را در محوطه ی چشم بگردانیم!

26. هرگز وسط کتاب، به خصوص کتاب های نفیس وکالت، مداد، خودکار، گواهینامه، دفترچه و ... نگذارید. هم امکان گم شدن دارد و هم عمر کتاب شما را کم می کند و به عبارتی، پیری زودرس برای کتاب ارمغان دارد. فراموش نکنید شما همیشه، حتی بعد از قبولی در این آزمون هم، به این کتاب ها، نیاز پیدا می کنید.
برای نشان گذاشتن موضوع مطالعه، می توانید از کاغذ ظریف و یا قیطان باریکی، استفاده کنید.

27. مطالب انتخابی و یادداشت شده ای را که در دفتر مخصوص جای داده اید، پایان ماه، لااقل یک مرتبه، مرور و مطالعه کنید. تا از خاطتان نرود و همیشه مطالب بیادتان باشد.

28. برای انتخاب منابع آزمون، با هر کسی مشورت نکنید و از هر کسی کمک نگیرید. بکوشید از افراد دلسوز، اشخاص بی غرض و اساتید با هدف، اطلاعات لازم را بدست آورید.

29. همیشه سعی کنید کتابی را بخوانید که برایتان مفید باشد، نه آنکه صرفا بر این پایه، که این کتاب به اطلاعات بنیادی عده ای از داوطلبان کمک کرده ، پس می تواند برای شما هم مفید باشد، همانگونه که گفتیم، در این صورت می توانید از اشخاص بی نظیر و خیر خواه و استادان خود کمک فکری بگیرید و آن ها راهنمای شما در انتخاب منبع باشند نه خود شما.

30. مواظب باشید که خواندن کتاب های متفرقه (کتاب هایی که خیال می کنید اطلاعات جانبی شما را در حوزه ی وکالت بالا می برد)، وقت شما را نگیرد. یک داوطلب آزمون وکالت باید مطالب متفرقه پیرامون رشته حقوق و وکالت را بداند، اما در ساعات فراغت این کار را باید انجام دهد.

31. به هنگام مطالعه، از انعکاس تند نور بر روی کاغذ سفید کتاب حتما پرهیز کنید تا چشمی خسته نداشته باشید.

32. درباره ی آنچه می خوانید با دوستان علاقه مند و یا اشخاص آگاه، بحث کنید تا مطالب بیشتر در ذهن شما جایگیر شود.

33. خواندن کتاب های خوب دوباره لازم است. بار اول برای شناخت اجمالی و بار دوم برای برداشت و بهره گیری صحیح.

34. کتاب خواندن نباید وقت گذرانی باشد. بکوشید قسمت یا فصل جدیدی از موضوع مطالعه را تا موقعی که فصل قبلی کاملا در مغز شما جایگزین نشده و یا انتقادات لازم را در آن ننموده اید! ، شروع ننمائید .

35. مطالعه کردن با عجله و چیز خواندن به طور سطحی که تمام فکر و وقت متوجه آن نشده باشد، جز صدمه زدن و زیان چیز دیگری نخواهد داشت. کتابی را که در پیش روی خود برای یادگرفتن یا خواندن قرار داده اید، بکوشید با کمال ملایمت و دقت و حوصله تمام، جمله به جمله بخوانید و افکار خود را با افکار مولف در یک ردیف قرار دهید. زیرا تا زمانی که با دقت و توجه کامل موضوع خود را تعقیب می کنید و با افکار مولف هم مسیرید، مطمئن باشید که نتایج موضوعات را بهتر درک می کنید و موضوع مورد مطالعه در دستگاه مغزی شما بهتر جایگیر می شود.

36. حتما می دانید، فقط غذائیکه خوب جویده شده است، باید داخل معده گردد و تصدیق دارید هر خوراکی که خوب جویده شده مثل این می باشد که نصفش هضم شده باشد و خوب جویدن، عبارت است از غذا خوردنی که با دقت و فکر تمام انجام شده باشد. عین مطلب مزبور را در چیز خواندن و به طور کلی در اصل مطالعه باید مراعات نموده و فراموش نکنید.

37. تا آن اندازه موضوع مطالعه را بخوانید که احساس خستگی نکنید و تا آن اندازه خواندن را ادامه دهید که بتوانید بدون هیچ زحمت و فشاری مقصود مولف را بفهمید و به مجرد اینکه تفکرات شما شروع به تشنت نمود، بدانید که قوه ی ضبط و فراگیری شما خسته شده است و ادامه ی آن خستگی برایتان زیان بخش و مضر است. پس در همان موقع مطالعه را قطع کنید و به کار دیگری بپردازید. که این بیشتر به نفع شماست!

38. میزان ساعات مطالعه برای نتیجه گرفتن در آزمون بسیار حائز اهمیت است، اما این که داوطلبی اصرار به تعداد ساعت معینی ( 6یا 8 و..)داشته باشد ،شایداز لحاظ کمی مفید باشد اما امکان دارد کیفیت مطالعه را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه می شود که ابتدا انگیزه ،رغبت ولذت در مطالعه ایجادشود و سپس به تناسب ایجاد چنین موقعیتی ساعت مطالعه خود به خود افزایش پیدا می کند.

39. صحیح ترین روش جهت تسهیل و تسریع امر یادگیری، مبحثی مطالعه نمودن است. به عنوان مثال اگر قرار است امروز حقوق جزا بخوانید، از یک مبحث (مثلا مجازات ها که شامل اصلی،تکمیلی وتبعی می شود) شروع کنید و پس از آن که تمام زوایای آن را مورد بررسی قرار دادید، سراغ درس دیگری بروید.

40. قطعا سوالاتی که در آزمون مطرح می شوند همه ازمتن قانون خواهند بود و شما سوالی را نخواهید یافت که از قانون طرح نشده باشد. بود.اما باید به این نکته توجه نمود که قانون یک ظاهر دارد ویک مفهوم ،معمولا سوالاتی که از ظاهر قانون یا به اصطلاح از نص صریح قانون طرح می شوند همه قادر به پاسخ گویی آن هستند و خیلی از اساتید وحتی داوطلبان نیز می توانند چنین سوالاتی را از قبل پیش بینی نمایند اما سوالاتی که از مفهوم قانون طرح می شوند نیازبه تامل بیشتری دارند و احاطه ی کامل شما به مباحث را نیاز دارند.

41. شرکت در آزمون های آزمایشی به طور مطلق بد یا خوب نیستند .  شما می توانید بر مبنای آن برنامه مطالعاتی بلند مدت خود را تنظیم نمایید وشرکت درآزمون های آزمایشی تغییراتی در نحوه مطالعه و منابع مطالعاتی شما ایجاد خواهد نمود . این تغییرات در صورتی مفید واقع می شود که سوالات و سطح علمی آزمون از استاندارد لازم برخوردار باشد.به طور کلی این آزمون های آزمایشی، زمانی استاندارد خواهد بود که با توجه به تغییراتی که در سبک طراحی سوالات آزمون کانون وکلای دادگستری هر دوره، رخ داده است تنظیم شود.

42. اگر داوطلبان عزیز نسبت به شیوه صحیح قانون خوانی ونکته یابی اشراف کامل داشته باشند امر یادگیری با سرعت و کیفیت بیشتری صورت میپذیرد. از طرفی ضمن توصيه دقت در نكات ريز مواد قانون، شيوه پاسخگويي به سوالات و جلوگيري از پاسخ حدسي را نيز مورد توجه قرار دهيد. فاصله ی نفر اول و فرد مردود شده می تواند فقط در پاسخ صحیح دادن به 5 سوال در هر درس باشد.

43. گاهى داوطلبانی كه از اضطراب آزمون رنج میبرند، افكارى منفى و اغلب غير واقعى از خود دارند ؛ خود را فردى شايسته نمى دانند و به شدّت از شكست مى ترسند. اين افراد بايد نقاط مثبت خويش را فهرست كنند و نقاط قوت خويش را پيشرو بگذارند. هنگامى كه شخص آزمون مى دهد، داشتن احساس و تفكّرِ مثبت و خوش بينانه مى تواند موجب كاميابى اش شود. در واقع اين اضطراب نيست كه به طور مستقيم به ضعف عملكرد و نمره پايين فرد در آزمون مى انجامد، بلكه سبب اصلى شكست، افكار نامربوطى است كه اضطراب به ارمغان مى آورد.

44. گاه اضطراب آزمون در عدم توازن زمان تخصيصى ما و زمان لازم براى كسب آمادگى، ريشه دارد. هر اندازه ميزان آمادگى پايين باشد، اضطراب شديدتر خواهد بود. بسيارى از افراد هنگام آزمون و در زمانى كه بايد سراغ كتاب بروند، از آن مى گريزند؛ چون اصولاً انسان از قيد و بند گريزان است. اينان بايد توجه داشته باشند مطالعه درسى قيد و بند نيست، پلكان صعود به بلندى ها و رشد است. آدمى معمولاً با وعده گذارى درونى و موكول كردن مطالعه به يك ساعت يا چند ساعت بعد و ترديد در شروع، زمانها را از دست مى دهد و دچار اضطراب فقر زمان مى شوند. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، برنامه ی ساعت بندی شده است و لاغیر.

45. اجازه ندهید، انتظارات و توقعات، چشم و هم چشمى ها و تشديد آن توسط مراكز آموزشى و جامعه و خانواده باعث اضطراب و دست کشیدن شما از آرزوهایتان شود. شما تمام تلاشتان برای قبولی در این آزمون را بکنید، در حدی که از خودتان راضی باشید و به یاد هم داشته باشید که درصد پذیرفته شدگان در این آزمون، حدود 2 درصد است. پس قبول نشدن در آن، معنای مشابهی با قبول نشدن در هر آزمونی ندارد. 

46. گاه مطالب را خوب مطالعه كرده ايم، اما متن سؤال كمى مبهم است. سعى كنيد سؤال را بفهميد و دچار قضاوت زود هنگام نشويد. زيرا « فهم پرسش، نصف جواب است».

47. روش پس ختام را در مورد هر درس انجام دهید. نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله آن است. 1- پیش خوانی، 2- سوال طرح کردن از هر مطلب، 3- خواندن به قصد یافتن جواب سوال ها، 4- تفکر، 5- از حفظ گفتن، 6- مرور کردن.

48. مطالب خوانده شده هر متن را به مطالبی که از پیش در ذهنمان در خصوص همان مطلب مربوط است، نسبت دهیم.

49. همسو با یک مطلب خاص (مطلبی که فهم و درک آن برای شما دشوار است)، مطالب مربوط به آن را، با در نظر گرفتن زمان مربوطه در برنامه ریزی درسی تان، از منابع دیگر هم جمع آوری کنید، تا بتوانید از مطالعه ی آن ها به درک کلی از آن مطلب برسید.

50. در مواجه به یک مطلبی که از جمله های سنگین و دیر فهم ( که به خصوص در منابع حقوقی و وکالت بسیار یافت می شوند) تشکیل شده، ابتدا آن را به جملات روان تبدیل کنیم تا درک درستی از مفهوم و عمق آن عبارت پیدا کنیم.

پایان قسمت اول

 

نویسنده: شیوا ترابی

پایگاه اطلاع رسانی وکیلنا



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز