علل کند خوانی و شرایط مناسب کلمه

علل کند خوانی و شرایط مناسب کلمه
کندخوانی، یکی از بزرگترین شکایات داوطلبان آزمون های وکالت از نحوه ی مطالعه ی خود است. مهارت تندخوانی، مهارتی آموختنی است و کندخوانی بیشتر از آنکه یک ناتوانی باشد، یک عادت اشتباه و آگاهی نداشتن از روش صحیح مطالعه است.

کندخوانی و عدم دارا بودن یک سرعت نسبتا مناسب هنگام مطالعه عوامل زیادی را در بر دارد که در اینجا به چند عامل مهم می پردازیم:

توقف چشم، برگشت، بیان فیزیکی کلمات و شرایط نامناسب مطالعه.

 

توقف چشم (کلمه به کلمه خواندن)

اصلا اکثریت افراد به هنگام خواندن توقف های بیش از حدی را دارند که همین عامل باعث خواهد شد سرعت حرکت چشم آن ها بر روی کلمات کمتر از حد معمول بوده و قادر به خواندن سریع مطلب نباشد. اکثر افراد قادرند که با 1/4 ثانیه توقف دیداری روی یک کلمه آن را درک نمایند . یعنی در هر ثانیه 4 کلمه و در هر دقیقه، 240 کلمه را درک میکنند. ولی میانگین سرعت مطالعه در ایران و در بین دانشجویان و دانشگاهیان کمتر از این حد است و آمار سرعتی حدود 160 کلمه در دقیقه را نشان می دهد و این کاهش سرعت به دلیل برگشت است که ذیلا بیان می گردد.

برگشت

مرور مجدد کلمات خوانده شده چنانچه به صورت پی در پی تکرار گردد، برگشت نامیده می شود . هنگامی که مطلبی را می خوانید چون احساس می کنید آن را نفهمیده اید یا ذهن شما سرگردان بوده و تمرکز نداشته اید به عقب برگشته مجددا مطالب خوانده شده را می خوانید. برای پرهیز از این عادت سعی کنید اصلا روی مطالب خوانده شده بر نگردید، حتی اگر احساس می کنید مطالب را نفهمیده اید اینکار را نکنید. احتمالا فرصت های زیادی وجود دارد که شما می توانید دو مرتبه از اول متن را خوانده و دوره کنید.

بیان فیزیکی کلمات

بسیاری از افراد عادت دارند در حین خواندن، کلمات را بوسیله اندام های گفتاری مثل لب، دندان، حلق، حنجره و غیره بیان کنند که این عادت را لب خوانی یا بیان فیزیکی گویند. چنانچه به هنگام مطالعه بیان فیزیکی (لب خوانی) داشته باشید طبعا سرعت شما کاهش یافته و از 240 کلمه در دقیقه تجاوز نخواهد کرد. گاهی نیز ممکن است به جای بیان کامل، کلمات را به طور ناقض و از ته حلق تلفظ کنید که به این روش حنجره خوانی گویند. در حنجره خوانی احتمالا سرعت خواندن افزایش محسوسی دارد ولی باز هم یک سرعت ایده آل نیست و برای رسیدن به سرعت ایده آل باید سعی کنید کلمات را مستقیما از طریق چشم به مغز خود منتقل کرده و ادراک کنید.

شرایط نامناسب مطالعه

به هنگام مطالعه ما با عواملی سر و کار داریم که ایجاد تناسب و هماهنگی بین آنها باعث رشد کمی و کیفی مطالعه می شود .این عوامل عبارتند از :
زمان ، مکان ،  نور ، کتاب و خود فرد

  • زمان: بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین زمان ها برای مطالعه عبارتند از زمانی که فرد به مطلعه عادت کرده باشد، همچنین صبح بعد از بیداری به مدت چند ساعت و شب ساعاتی قبل از خواب نیز زمان های مناسب برای مطالعه می باشند. اما یکی از بهترین و عاقلانه ترین راه های مطالعه تنظیم کردن برنامه ای مشخص و عمل کردن به آن می باشد.

 

  • مکان: برای اینکه مطالعات بهتری داشته باشید سعی کنید به هنگام مطالعه از محل مناسبی استفاده کنید. مثلا اتاق شخصی خودتان یا سالن مطالعه کتابخانه ها به لحاظ اینکه سر و صدای کمتری وجود دارد، مکان های مناسبی می باشند. دیوارهای اتاق بایستی عاری از هرگونه عکس یا تصاویر دوستان و خانواده باشد، همچنین روی میز مطالعه نیز نباید عکس یا نامه دوستان و خانواده باشد، زیرا اینها به نوبه خود تمرکز حواس را بر هم زده و شما را بیاد خاطرات گذشته می اندازد. بهتر است مکان مطالعه دارای هوایی معتدل و در جریان باشد تا اکسیژن مورد نیاز فرد به هنگام مطالعه تامین گردد.

 

  • نور: برای مطالعه بهتر است از نورهای غیر متمرکز که ایجاد سایه نمی کنند و همه سطح کتاب را به یک اندازه روشن می کنند استفاده شود و نیز تابش نور از سطحی باشد که مستقیما به چشم بتابد. در ضمن جهت تابش نور برای افراد راست دست از چپ به راست و افراد چپ دست از راست به چپ توصیه شده است.

 

  • کتاب: به منظور سرعت عمل در ورق زدن کتاب و خواندن سریع تر مطالب، نرم بودن کتاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کتابی که نرم و شکسته شده باشد راحت ورق می خورد و صفحات آن بدون اینکه تمایل به برگشتن داشته باشند در مقابل خواننده باز قرار می گیرد که اصطلاحا به عنوان شکستن یا نرم کرن کتاب از آن یاد می کنیم. برای این کار کتاب را روی میز تحریر یا سطح محکم و صافی قرار داده سپس دو جلد پشت و روی آن را کاملا باز کرده و به کمک انگشت شست خود محکم روی قسمت صحافی شده بکشید تا باز شده صاف روی میز قرار بگیرد. به همین ترتیب چندین ورق از دو طرف کتاب باز کرده با انگشت شست روی آن ها می کشیم و همینطور ادامه داده تا به وسط کتاب برسیم و کتاب به صورت کاملا باز روی میز قرار گرفته و تمایلی به برگشت نداشته باشد. برای سرعت عمل در ورق زدن بهتر است افراد راست دست، چون برای خط بردن از دست راست استفاده می کنند با دست چپ ورق بزنند و افراد چپ دست با دست راست. بهترین راه ورق زدن برای افراد راست دست این است که دست چپ خود را در گوشه ی بالای سمت چپ کتاب قرار داده و با کمی فشار بر لبه اوراق، تعدادی از ورقها را به بالا هدایت کرده سپس سبابه خود را به زیر اولین ورق برده و آماده ورق زدن کتاب باشید. افراد دست چپ بهتر است برای ورق زدن ساق دست راست خود را طوری بالای کتاب روی میز قرار دهند که به طور موازی با لبه ی بالای کتاب قرار گیرد و انگشتان دست راست آن ها به گوشه بالای سمت چپ کتاب برسند. سپس به کمک انگشتان خود تعدادی از اوراق گوشه سمت چپ را با کمی فشار به سمت بالا هداست کرده و انگشت سبابه خود را به زیر اولین برگ برده آماده ورق زدن باشید.
    توجه: دستی که به کمک آن ورق میزنید و انگشتان آن همیشه باید در حالتی باشد تا وقتی به اواسط صفحه رسیدید، آماده برای ورق زدن باشند و شما از این جهت وقت خود را تلف نکنید.

 

  • خود فرد: در مورد فرد مطالعه کننده دو نکته اساسی قابل طرح و بررسی می باشد یکی شرایط فیزیکی و فیزیولوژیکی فرد و دیگری شرایط روانی، که البته نمیتوان این دو شاخه را بطور کاملا جدا تلقی کرد و می بایست در کنار هم مورد بررسی قرار گیرند. 
    جسم و روان دو موضوع به هم مرتبط بوده و تغییر دگرگونی در یکی موجب تاثیراتی بر دیگری می شود. بنابرین می بایست به سلامتی هر دو توجه داشت تا جسم و روان به برترین کارایی خود دست یابند. همانگونه که محرکات، فشارها و هیجانات روانی باعث کاهش یا افزایش فعالیت فیزیکی اعضا بدن می شوند، تغیییرات جسمی نیز تاثیر مستقیمی بر عواطف و کارکرد روانی ما خواهد داشت. چنانچه اگر شخصی به هنگام مطالعه در وضعیت نامناسب فیزیکی و بدنی قرار گیرد تعادل فیزیلوژی او بر هم خورد باعث عدم تعادل روانی و کاهش راندمان کار ذهن خواهد شد. 
    مهمترین بخش بدن در این رابطه ستون فقرات است که اگر از حالت طبیعی خود خارج گردد، باعث عدم تعادل در سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک می شود. عدم تعادل این دو سیستم عصبی باعث بروز اختلالاتی در فیزیولوژی بدن از جمله گردش خون و ترشح غدد درون ریز می گردد و چون غدد درون ریز وظیفه حفظ تعادل روانی فرد را بر عهده دارند، فعالیت نامنظم آن ها موجب بروز اختلالات روانی و کاهش قدرت یادگیری می گردد. لذا صحیح نشستن به هنگام مطالعه از مهمترین عواملی است که باید به دقت رعایت گردد تا فرد بتواند از حداکثر توانایی های خود استفاده نماید. برای اینکار سعی کنید حتی المکان ستون فقرات خود را در حالت صاف نگاه داشته و اصلا هنگام مطالعه به حالت خمیده ننشینید.
     

با رعایت نکات مذکور و تمرین مهارت های تندخوانی، شما می توانید به سرعتی ایده آل و همزمان با آن، به درک درستی از مطالب برسید. موفقیت شما آرزوی قلبی ماست.

نویسنده: شیوا ترابی

پایگاه اطلاع رسانی وکیلنا



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز