مهارت های تندخوانی ویژه داوطلبان آزمون وکالت

مهارت های تندخوانی ویژه داوطلبان آزمون وکالت
تندخوانی یکی از مهارت های ارزنده ای است که نه تنها در مطالعه برای آزمون های گوناگون کاربرد دارد، بلکه مطالعه را در هر زمینه و مرحله ای از زندگی، دلنشین و خواستنی خواهد کرد. در این مقاله عوامل کندخوانی و راهکارهای افزایش سرعت مطالعه بیان شده اند که درنظر گرفتن و تمرین این موارد، میتواند متضمن قبولی متقاضیان آزمون های وکالت باشد.

کند خواندن یکی از مشکلات تمام داوطلبانی است که از قبولی در آزمون وکالت نا امید هستند و با بی میلی به مطالعه میپردازند.

دلایل کند خواندن عبارتند از:

کلمه به کلمه خواندن: کلمه خوانی یعنی سرعت مطالعه در حدود 200 تا 250 کلمه در دقیقه است که این سرعت در خواندن بسیار کم است. اکنون در کشورهای مترقی دنیا، در بیان تحصیل کرده ها، سرعت مطالعه 1000 کلمه در دقیقه برای مطالعه مطالب معمولی چون روزنامه و مجله یک سرعت معمولی است. سرعت تفکر و ذهن انسان خیلی سریع تر است و اگر وقت اضافی بیاورد، به ناچار به این طرف و آن طرف می رود که این کار موجب حواس پرتی می شود. اما در مطالعه سریع این فرصت به ذهن داده نمی شود و در نتیجه سریع خواندن باعث افزایش تمرکز حواس می شود و به دلیل افزایش سرعت و تمرکز حواس و فعالانه بودن مطالعه، میزان درک مطلب نیز افزایش می یابد.
عدم درک معنا و فهمیدن درک معنا و سرعت خواندن با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند به طوری که اگر درک معنا و فهمیدن مطلبی برای یادگیرنده آسان باشد ، او به هنگام مطالعه به عقب بر نمیگردد.
زیرا بازگشت به عقب به هنگام مطالعه یکی از دلایل خواندن و فهمیدن ضعیف است که این امر موجب کاهش و سرعت هم میشود. تنها راه رفع و بدست آوردن سرعت درک معنا، تمرین دادن است.

عبارت خوانی با ریتم 3 ثانیه ای

یکی از مهمترین تکنیک های تند خوانی «عبارت خوانی» است. اصولا چشم بر روی هر کلمه یک چهارم ثانیه توقف دارد تا آن کلمه ادراک شود. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که احتمالا ما برای ادراک یک کلمه نیاز به توقف دیداری بر روی آن داریم. لذا شاید نتوان کلمات را بدون توقف چشم ادراک کرد ولی می توان با افزایش حوزه دید چشم در هر مرحله توقف به جای یک کلمه، چند کلمه را مشاهده و درک نمود. برای مثال چشمان یک خواننده ی کند را در نظر بگیرید . به هنگام خواندن یک خط 12 کلمه ای 12 مرتبه توقف دارد ولی در عوض چشمان یک خواننده تند خوان به هنگام خواندن همان خط 12 کلمه ای، دو یا سه توقف دارد. بوسیله تمرین عبارت خوانی، توقف های چشم خود را به هنگام خواندن کاهش داده و در نتیجه به جای اینکه در هر یک چهارم ثانیه یک کلمه دریافت شود، دو،سه و حتی تعداد بیشتری کلمه را مشاهده و ادراک می کنید. عبارت خوانی یکی از بهترین روش های خواندن است زیرا نه تنها سرعت مطالعه بلکه درک مطلب را نیز افزایش میدهد . همانطور که میدانید کلمات به تنهایی معنایی ندارند و این قرار گرفتن آن ها در کنار هم در یک متن و ارتباط منطقی آن هاست که باعث می شود شما معنی آن متن را ادراک کنید و این خود دلیل مهمی بر اهمیت عبارت خوانی یعنی خواندن گروهی از کلمات و درک بهتر آن می باشد.
بیشتر افراد تصور می کنند هنگام خواندن، چشم آن ها بدون توقف روی کلمات حرکت می کند ولی در واقع این چنین نیست و لازمه ادراک مفاهیم توقف و عکس برداری از کلمات است، اما تعداد این توقف ها در افراد مختلف متفاوت است. اشخاصی که روزانه مطالعات زیادی داشته باشند خود به خود در اثر فعالیت مطالعاتی تعداد توقف های چشم آن ها کمتر می شود و در مقایسه با افرادی که مطالعات بسیار کمی دارند، با سرعت و درک بیشتری مطالعه می کنند. افرادی که کلمه به کلمه می خوانند حداکثر قادرند 240 کلمه در دقیقه بخوانند ، اما نتایج تحقیقات نشان می دهد این افراد به خاطر درک کم مرتبا برگشت داشته و برخی از مطالب را دوباره می خوانند و لذا سرعت آن ها از حد پیش بینی شده نیز کمتر است و اصولا حدود 150 کلمه در دقیقه می خوانند. این افراد برای یک خط 12 کلمه ای حدود 5 تا 6 ثانیه وقت صرف می کنند.
در عبارت خوانی، در مرحله اول سعی بر این است که برگشت چشم حذف شود و این کار نیاز به تمرین و ممارست دارد. در این مرحله از عبارت خوانی بایستی با استفاده از حرکت دست هر خط را با سه توقف یک ثانیه ای از یکدیگر (هر خط را در سه ثانیه) خوانده، با این روش بایستی هر خط 12 کلمه ای را در 3 ثانیه بخواند و سرعت شما به 240 کلمه در دقیقه برس. برای این منظور تمرین ذیل را بدقت انجام دهید و تا زمانی  که به هف های آموزشی آن دست نیافته اید تمرینات بعدی را شروع نکنید.

عبارت خوانی با ریتم 2 ثانیه ای

در عبارت خوانی 2 هدف عمده مورد نظر می باشد. 
1-    افزایش توانائی های مکانیکی
2-    افزایش توانائی های ادراکی

1.    افزایش توانائی های مکانیکی؛

برای مطالعه سریع لازم است هر فرد یک تعداد آمادگی های جسمی و مکانیکی را بدست آورد . به عنوان مثال چنانچه شما بخواهید مطلبی را با سرعت بخوانید اولین گام آمادگی حرکت چشم شماست و چنانچه چشم شما قادر نباشد با سرعت ، کلمات را مشاهده کند، طبیعی است که شما نمی توانید سرعت ایده آلی داشته یاشید. بنابراین، قبل از هر چیزی بایست عملکرد مکانیکی اعضاء بدن را که با مطالعه رابطه مستقیم دارد، تقویت و بهبود بخشید. برای این کار لازم است به طور مداوم و منظم تمرین مرحله اول عبارت خوانی را با استفاده از حرکت دست انجام داده تا حرکات چشم شما تصحیح و تسریع گردد. علاوه بر این لازم است چند تمرین چشمی دیگر داشته باشید و توانائی های چشم خود را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهید.

تمرین چشمی اول؛

روی زمین هر طور که راحت تر هستید بنشینید ، سپس دست ها را در مقابل چشمان خود به طور کشیده قرار دهید، انگشتان را به صورت نرم و ریلکس مشت کنید بجز انگشتان شست که بایستی به صورت ایستاده و به طرف بالا قرار گیرد، به طوری که هر دو ناخن شست خود را ببینید و انگشتان شست هم سطح چشم قرار گیرد. توجه داشته باشید که هنگام شروع تمرین فاصله دست ها از یکدیگر بایستی حدود 20 سانتی متر باشد. سپس بدون اینکه سر خود را حرکت دهید نگاه خود را از شست دست راست به شست دست چپ و بلعکس برده و اینکار را تکرار کنید . در طول تمرین فاصله دست ها از یکدیگر بیشتر و بیشتر کرده تا اینکه دست ها به طور کشیده و در امتداد شانه قرار گیرد. این تمرین را 15 تا 20 مرتبه انجام دهید و پس از آن برای مدتی به چشمان خود استراحت دهید.

تمرین چشمی دوم؛

در بالای گوشه سمت چپ و راست کتاب خود دو نقطه پر رنگ کشیده (به شکل دایره کوچک) و بدون اینکه سر خود را حرکت دهید چشمان خود را به این سو و آن سو برده و به هر کدام از نقطه ها نگاه کنید. این تمرین را 15 الی 20 مرتبه انجام داده و پس از پایان تمرین چشمان خود را مدتی استراحت دهید.

2.    افزایش توانائی های ادراکی؛

پس از آن که توانائی های مکانیکی لازم برای مطالعه را در خود افزایش دادید، نوبت به پرورش توانائی های ادراکی می رسد. معمولا پس از انجام تمرینات مربوط به پرورش سطح مکانیکی شما می توانید با سرعت بیشتری مطالعه کنید. ولی در ابتدا میزان درک مطلب کاهش می یابد که لازم است تمرینات خاصی را در این زمینه انجام بدهید تا بتوانید سطح ادراکی خود را هنگام با سطح مکانیکی رشد و پرورش دهید. به هیچ عنوان نگران درک کم نباشید و سرعت خود را به این منظور کاهش ندهید.

-  تمرین ادراکی (دسته بندی موضوعی کلمات)

یک پاراگراف از یک کتاب ، مثلا کتاب قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان، انتخاب کنید. سپس مطلب آن را به شیوه عبارت خوانی مطالعه کنید. در این تمرین می بایست دور هر عبارت که دارای مفهوم می باشد را خط کشیده و عبارت را از هم جدا کنید. هنگامی که عبارت ها را از هم جدا کردید، برای چندین مرتبه همین پاراگراف را بخوانید و سعی کنید با دیدن هر عبارت سریعا مفهوم آن را یادآورده، ادراک کنید. سپس پاراگراف بعدی را بدون اینکه دور عبارت آن خط بکشید یکبار با حدکثر سرعت به شیوه عبارت خوانی مطالعه کنید.

تمرین:

می توانید با این متن تمرین کنید:
حیوانات و اشیایی که مالک، آن را برای عمل زراعت اختصاص داده باشد، از قبیل گاو و گاومیش و ماشین و اسباب و ادوات زراعت و تخم و غیره و به طور کلی هر مال منقول که برای استفاده از عمل زراعت لازم و مالک آن را به این امر تخصیص داده باشد، از جهت صلاحیت محاکم و توقیف اموال، جزو ملک محسوب و در حکم مال غیر منقول است و هم چنین است تلمبه و گاو و یا حیوان دیگری که برای آبیاری زراعت یا خانه و باغ اختصاص داده شده است.

اگر تا کنون تمرینات را بخوبی و با دقت انجام داده اید، حال وقت آن است که ریتم خواندن خود را افزایش داده و با سرعت بیشتری بخوانید.

ذهن خیلی زود به مهارت های جدید عادت می کنه ولی لازمه ی آن داشتن اعتماد به نفس جدی می باشد. شما باید به توانائی های خود ایمان داشته و مطمئن باشید که با تمرین می توانید استعداد های خود را شکوفا کنید. مطالعه کاری است پویا و فعال و یادگیری نیاز به پویایی و فعالیت دارد، لذا هنگام مطالعه باید با حداکثر هشیاری و تمرکز پیش برود تا به نتایج دلخواه برسید.
در این نوشتار می خواهیم ریتم خواندن شما را تا 50 درصد افزایش دهیم. در این تمرین نیز مانند تمرین قبل تاکید بر افزایش توانائی های مکانیکی و ادراکی فرد به هنگام مطالعه می باشد. در ابتدا احتمال دارد به خاطر افزایش سرعت، میزان درک شما کاهش یابد ولی اصلا نگران نباشید مسلما پس از چند روز تمرین پیاپی به درک رضایت بخش می رسید.

نحوه انجام تمرین:

1-    ابتدا بدون اینکه مطلبی را بخوانید و درک کنید و تنها برای عادت کردن به ریتم 2 ثانیه ای، با حرکت دست زیر هر سطر خط ببرید و در ذهن بشمارید، هزار و یک، هزار و دو، یعنی هر خط را در دو ثانیه طی کنید . پس از چند دقیقه که به زمان بندی هر خط عادت کردید می توانید تمرین عبارت خوانی را شروع کنید.
2-    با استفاده از یک مداد و خط کش، چندین صفحه از کتاب خود را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس با توجه به ریتم دو ثانیه ای هر طرف از این خط عمودی را در یک ثانیه به شیوه عبارت خوانی و به منظور درک مطلب بخوانید.
3-    تقریبا هر ده دقیقه یک بار سرعت خود را محاسبه و یادداشت فرمائید.
4-    چنانچه از میزان درک خود راضی نیستید، برای افزایش سطح ادراکی، بهتر است هر متن را چند بار تکرار کنید تا ذهن به گرفتن مطالب عادت کند.

این تمرین را حداقل چند روز و هر روز چندین مرتبه انجام دهید تا سرعت مطالعه شما روی کتاب های نیمه مشکل درسی به 360 کلمه در هر دقیقه برسد.

عبارت خوانی با ریتم یک ثانیه ای

هدف از این مرحله عبارت خوانی این است، که کتاب ها و منابع نیمه مشکل را با سرعتی حدود 500 تا 700 کلمه در دقیقه، همراه با 70 درصد درک بخوانید.

خواندن فعالیت پیچیده ای است که تنها انسان قادر به انجام این مهم می باشد. مغز انسان توانائی های بیشمار دارد . چنانچه دانشمندان در وصف آن سخن ها گفته و نظریات زیادی ارائه نموده اند و در کل همه متفق القولند که بشر بخش کوچکی از توانائی های مغز خود را به کار گرفته است و می تواند قوای ذهنی خود را تا حد زیادی افزایش دهد. همه ما می توانیم از توانائی های شکوفا نشده و مغز خود بهره گیری کنیم به شرط آنکه با تمرین و ممارست و دستیابی به روش های صحیح هر کاری استعداد های خود را پرورش دهیم.

همانطور که بشر توانست زبان و خط را ابداع کند و سپس جهت تسهیل و تسریع نمودن کار تغییرات لازم را به آن ها بدهد، مسلما همین بشر قادر خواهد بود که از این هم پا فراتر گذاشته و با دستیابی به روش های صحیح خواندن و نوشتن و با تمرین به سرعت و درک بیشتری نائل آید. با مطالعه تاریخچه خط و زبان در می یابیم که هدف از ابداع و استفاده از زبان و خط ایجاد ارتباط و انتقال خبر، پیام و مفاهیم از ذهنی به ذهن دیگر بوده است نه خود کلمات. لذا هنگام خواندن باید به مفهوم جملات توجه کرد نه تک تک کلمات . در این تمرین تلاش و تاکید بر این است که با توسعه و بهبود توانائی های مکانیکی و ادراکی، مهارت های شما را در عبارت خوانی به حداکثر برسانیم. لذا تمرین زیر را با دقت و به مقدار زیاد انجام دهید.

تمرین:

1-    ابتدا بدون اینکه مطالبی را بخوانید و درک کنید و تنها برای عادت به ریتم یک ثانیه ای با استفاده از حرکت دست زیر هر سطر خط ببرید و در ذهن بشمارید. هزار و یک یعنی هر خط را در یک ثانیه طی کنید، پس از چند دقیقه که به زمانبندی یک ثانیه ای برای هر خط عادت کردید می توانید تمرین زیر را انجام دهید.
2-    با توجه به ریتم یک ثانیه و به منظور درک مطلب، موضوعی را بخوانید. توجه داشته باشید که در هر ثانیه می بایست یک خط را بخوانید؛ به هیچ عنوان سرعت خود را کم نکنید.
3-    هر دو دقیقه یکبار سرعت خود را محاسبه و یادداشت فرمائید.
4-    پس از چند روز تمرین پیاپی، چنانچه از میزان درک خود راضی نبودید برای افزایش سطح ادراکی خود بهتر است هر متن را چند بار بخوانید تا ذهن شما به روش جدید عادت کند. 

این تمرین را حداقل چند روز و هر روز چندین مرتبه انجام دهید. در طول انجام این تمرین می بایست حداقل 1000 صفحه کتاب مطالعه کنید. تمرین را آنقدر انجام دهید تا سرعت خواندن شما روی کتاب ها و منابع  نیمه مشکل ، به 500 تا 700 کلمه در دقیقه برسد.

برای وصول به هدف سریع خوانی:

1-    تنها با چشم بخوانید.
2-    سعی نکنید کلمه به کلمه را بفهمید و از آن دور شوید بلکه کوشش شما باید متوجه درک یکپارچه مطالب باشد.
3-    چشم را درست بگشایید تا سطح وسیعتری از عبارات کتاب را ببینید.
4-    انگشت روی خط نکشید و یا با وسیله ای خطوط را نشان ندهید.
5-    بر هر مسئله جزئی خود را معطل نکنید.
6-    درباره مطالب عادی و توصیفی روی کلمات و لغات تکیه نکنید مگر آنکه اصطلاحی خاص یا نکته ای فوق العاده باشد.
7-    مطالب را در صورت امکان در برابر چشم عبور دهید یا چشم را بر آن بگذرانید.

مسئله سرعت، بخصوص برای متقضیانی که دیر به فکر خواندن برای آزمون سخت وکالت افتاده اند، دارای اهمیت خاصی است و در سایه تمرین می توان آن را به دقیقه ای 250 تا 300 کلمه و یا بیشتر برساند.
به امید توفیق روز افزون شما.

نویسنده: شیوا ترابی

پایگاه اطلاع رسانی وکیلنا



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز