تکنیک های افزایش تمرکز در مطالعه منابع آزمون وکالت

تکنیک های افزایش تمرکز در مطالعه منابع آزمون وکالت
تمرکز حواس، مهمترین بخش در یک مطالعه ی ثمربخش و نتیجه دار، خواهد بود. مطالعه ی بدون تمرکز، فقط و فقط، تلف کردن وقت و زمان گران بهای شماست. در این مقاله تمام نکات لازم برای ایجاد تمرکز و غلبه بر موانع تمرکز آورده شده است. امید است متقاضیان آزمون وکالت، با در نظرگرفتن نکات مطروحه، شاهد بهترین عملکرد از توانایی های مغزی خود باشند.

برای ایجاد تمرکز باید به هنگام مطالعه فعال بود و اقدامات زیر را انجام داد:

- به هنگام مطالعه طرح سوالات و یافتن جواب آن ها موجب از بین رفتن بی حوصلگی و بی حالی می شود و علاقه به مطالعه را زیاد می کند.
- استنباط کردن مطالب که این کار مستلزم بررسی اندیشه های مختلف و بدست آوردن نتایج حاصل از بررسی هاست.
- تجسم کردن یعنی استفاده از حواس مختلف مانند دیدن، شنیدن، نوشتن و تفکر بر روی مطالب و در نتیجه معنا بخشیدن به کلمات و پی بردن به هدف نویسنده است.
- یادداشت کردن: خلاصه، علامت گذاری، حاشیه نویسی و مرور مطالب. همه این کارها یادگیری مطالب را آسان و بیشتر می کند.
- ارتباط دادن : یعنی مطلب خوانده شده و اندیشه های نویسنده را با اطلاعات و معلومات قبلی خود ربط و پیوند دهید.
- عبارت خواندن: تمرکز را افزایش میدهد. زیرا از طریق عبارت خوانی شما با سرعت نزدیک به سرعت اندیشیدن خود میخوانید. در حالی که در کلمه خوانی مجبورید با پهلوی هم قرار دادن کلمات به معنایی برسید که این کار خود باعث حواس پرتی می شود.

غلبه بر موانع تمرکز

- بی حالی، بی حوصلگی، عدم علاقه، در خواب و خیال فرو رفتن، حواس پرتی، مشکل ترین مسئله است که یادگیرنده ها قبل از مطالعه و تمرکز با آن روبه رو هستند. بیماری روان تنی مانند بیماری های جسمانی و نیز روانی مانع تمرکز حواس است  به طوری که در بسیاری از افراد فقدان انگیزه ناشی از هیجانات نامنظمی است که باعث یک نوع اختلال روانی می شود و در نتیجه این مسئله درباره افرادی که میگویند هرگز قادر به تمرکز نبوده اند، باید مورد توجه قرار گیرد.

- نداشتن خواب و خوراک کافی و ورزش نکردن مانع تمرکز و کاهش کارایی می شود.

- تمرکز، یک کیفیتی نسبی است و تقویت آن به هنگام وجود علاقه به یادگیری و مطالعه آسان است. به طور مثال: متقاضی رادر نظر بگیرید که با وجود تلاش خود نمی تواند درباره موضوع مورد مطالعه اش تمرکز کند. در حالی که او وقتی مجذوب  تماشای فیلم های سینمایی یا خواندن کتاب مورد نظرش همه چیز را درباره داستان فیلم یا کتاب با ذوق و شوق دنبال می کند. اما به سختی میتواند، مبحث ارث درس حقوق مدنی را به خاطر بسپارد. استعداد تمرکز این متقاضی اشکالی ندارد. نکته اینجاست که او به این درس و مبحث علاقه ای ندارد. زیرا وقتی علاقه به موضوعی دارد، مثل دیدن فیلم یا مطالعه درس حقوق تجارت، تمرکزش خودکار است.
- یکی از موانع تمرکز این است که یادگیرنده ها فکر میکنند، مطلبی قابل مطالعه است که خوشایند باشد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید باید گفت مطمئنا آدم تنبلی هستید و داشتن این نوع افکار مانع تمرکز و مطالعه می شود.
- علاقه و خوشایندی در هر موضوع به مقدار اطلاعاتی که درباره آن موضوع دارید، بستگی دارد. هر چه بیشتر درباره مطلب مورد نظر مطالعه کنید، علاقه شما به یادگیری و مطالعه آن بیشتر می شود. مثلا در مورد همان شخصی که با درس حقوق مدنی مشکل داشت، این شخص اگر پیش از مطالعه برای آزمون وکالت ، حداقل مجلدات 2، 3 و 4 از پنج جلد کتب قواعد عمومی قراردادهای مرحوم دکتر کاتوزیان را مطالعه کند، مسلما در این زمینه کمتر مشکل خواهد داشت.
یادگیری اطلاعات و دانستن های مختلف این امکان را میدهد که یک مسیر موفقیت آمیز را در کار یادگیری و مطالعه دنبال کنید. این زمانی میسر است که در امر یادگیری و مطالعه موفق باشید. برای رسیدن به این هدف هر روز مطالعه را با موضوعاتی که دوست دارید، به آسانی آن را درک می کنید، شروع نمایید و بعد به تدریج به مطالعه موضوعات پیچیده بپردازید. مثلا اگر در برنامه ریزی برای امروزتان باید حقوق مدنی بخوانید و به طور مثال با مبحث عقود معین مشکل دارید (علاقه ندارید و دچار بی حواسی می شوید)، با مبحث دیگری که به آن علاقه دارید، مثلا مبحث اموال، شروع کنید.

افزایش و بهبود تمرکز حواس

افرادی که در مورد مطالعه حد اعلای تمرکز حواس را دارند معمولا سریع میخوانند . هر چه آهسته تر بخوانید احتمال اینکه ذهن شما به خیال پردازی مشغول شود و تمرکز حواس خود را از دست بدهید، بیشتر است، که این امر بنوبه خود باعث عدم درک مطلب میگردد. درک مطلب یک فرآیند و یک عادت است، نه یک معما. در واقع درک یک فرآیند دو مرحله ای است :
1.    فهمیدن و سازمان دادن به اطلاعات
2.    برقراری ارتباط بین اطلاعات مزبور و اطلاعات قبلی خود.
میزان درک شما از مطلبی که میخوانید بستگی به چند عامل دارد:
این عوامل عبارتند از زمینه قبلی شما نسبت به آن درس یا موضوع مورد مطالعه، مهارت های مطالعه شما و سازمان و نحوه ی ارائه مطلب.
وقتی که مطالعه کننده احاطه لازم به معانی لغات و واژه ها و زمینه لازم در مورد متن مورد مطالعه را نداشته باشد، عملا نیز هیچ درکی صورت نمیگیرد. درک مطلب عمدتا به این بستگی دارد که شخص درباره مطلب چه مقدار اطلاعات قبلی دارد و تا چه حد آن را می داند. داشتن زمینه قبلی ، آشنایی شما را به معانی لغات و واژه های مورد استفاده در متن افزایش می دهد و شما را با مطلب مانوس تر می نماید. لذا تا می توانید در مورد موضوع مورد مطالعه اطلاعات قبلی بیشتری بدست آورید. در این صورت درک و تجزیه و تحلیل مطلب تقریبا خارج از مرحله آگاهی صورت گرفته و با سرعت زیادی انجام می پذیرد.سرعت مطالعه یک دانشجوی سال اول رشته حقوق ممکن است 70 تا 200 کلمه در دقیقه باشد، در صورتیکه یک وکیل کارآزموده می تواند همان مطلب را خیلی سریع تر بخواند و دلیل این امر داشتن زمینه و اطلاعات قبلی است. بنابراین دومین عادتی که باید کسب کنید که منجر به افزایش درک مطلب میشود این است که در مورد آن درس، زمینه و اطلاعات قبلی لازم بدست آورید.

نتیجه گیری:

در مرحله اول، داوطلب از حیث سطح کلی علمی مورد توجه قرار میگیرد. اینکه اصلا علم حقوق را تا چه حد مسلط است؟ در واقع در این مرحله داوطلب میبایست بنیه ی علمی لازم را در برخی دروس کسب نماید و برای هر درس به کتب مرجع مرتبط با آن درس مراجعه نماید.لازم به ذکر است، طی کردن این مرحله، بسته به اینکه شخص، تا چه میزان نیاز علمی و آمادگی ذهنی دارد متفاوت خواهد بود.
در مرحله دوم، آمادگی داوطلب از حیث آشنایی با نکات و ظرائف آزمون وکالت مورد توجه قرار می گیرد. اینکه با منابع آزمون وکالت چقدر آشنایی دارد؟
نکته: مطالعه برای هر یک از دو مرحله ی فوق، متفاوت است. برخی از داوطلبان بدون گذار از مرحله ی نخست، مبادرت به مطالعه درمرحله ی دوم می کنند. این کار در مورد برخی دروس می تواند جواب گو باشد ولی مثلا در مورد درس مدنی هرگز و یا در مورد درس آیین دادرسی مدنی اصولا صحیح نیست. اصول فقه نیز درس آموختنی ( و نه حفظی) است و این شیوه در این دروس، با شکست مواجه می گردد. چرا که با صرف مطالعه به سبک وکالت، بدون داشتن بنیه ی علمی لازم، اصولا نمی توان با این دروس در آزمون وکالت روبه رو شد و نتیجه ی این شیوه مطالعه بسیار سطحی و گذرا خواهد بود.
پس منطقا مطالعه ی کتب مرجع، بسیار سودمندتر از مراجعه به منابع دست دوم (مثل جزوات آموزشی، تست های تالیفی و ...) و یا حفظ کردن کورکورانه قوانین می باشد.

افزایش تمرکز با روش القائات

بسیاری از ما بدون زنگ ساعت می توانیم در زمان معینی بیدار شویم. برای این کار ما با روش القائات به ضمیر نیمه آگاه مان قبل از خواب استفاده کرده ایم. مثلا فکر بلند شدن در ساعت 6 صبح را به ضمیر نیمه آگاه مان می دهیم و چون ضمیر نیمه آگاه هیچگاه به خواب نمیرود در نتیجه ما را در آن ساعت بیدار می کند.
بنابراین برای این که بخواهیم کاری انجام دهیم باید آن فکر را در ذهن بسپاریم و این همان کاری است که ما با تغذیه ضمیر نیمه آگاه یک کار ذهنی معین را که قصد داریم بر آن تسلط داشته باشیم، انجام می دهیم. برای القا باید از تصورات و تلقینات ، حداکثر استفاده را کرد.

عوامل حواس پرتی و راه های غلبه بر آن

هر چیزی و یا هر کسی که بتواند باعث انحراف توجه شما از موضوع مورد نظرتان شود به آن عامل حواس پرتی گویند. حواس پرتی افراد را می توان به دو دسته تقسیم کرد: 
1-    حواس پرتی درونی
2-    حواس پرتی بیرونی
در اینجا به بررسی راه های غلبه بر آن ها میپردازیم.

حواس پرتی درونی و راه های غلبه بر آن

حواس پرتی درونی عبارت است از افکار و اندیشه هایی که مزاحم یادگیری و مطالعه است. مانند نگرانی در مورد مشکلات فردی، عقلی، خانوادگی و اقتصادی، شغلی، آینده و ....

  • تجربیات مختلف نشان میدهد که عوامل خارجی و اضافی صرفا نمی تواند باعث حواس پرتی شود. آشفتگی فکر و حواس پرتی بیشتر به انتظارات و خصوصیات درونی و عادات فردی بستگی دارد. به عبارت دیگر، حواس پرتی و آشفتگی افکار اصولا از درون ما سرچشمه می گیرند نه از محیط خارج.
  • برای رفع و کاهش آشفتگی فکری و حواس پرتی باید خود و واکنش های خود را تغییر دهیم و به تجزیه و تحلیل عواملی که موجب حواس پرتی است، بپردازیم. ببینیم چه عواملی افکار ما را آشفته می سازد و بعد به طور منطقی آن را تفسیر و تعبیر کنیم. در نتیجه عوامل خارجی را به گونه ای دیگر خواهیم شناخت و واکنش نشان خواهیم داد. با این عمل، تاثیر عوامل مزاحم کمتر خواهد شد.
  • برای مقابله با عوامل حواس پرتی، افکار مزاحم و منحرف کننده ای که ذهنتان را به هنگام مطالعه اشغال کرده آن را یک یا دو کلمه روی کاغذ یادداشت کنید و تاریخ رفع مشکل را بنویسید. با این کار قدرت تمرکزتان افزایش می یابد. اگر برطرف نشد، از مطالعه صرف نظر کنید و به دنبال حل مشکل روید و بعد به مطالعه بپردازید.
  • به هنگام مطالعه می توانید مطالعه را به فعالیت های متنوع تر تقسیم کنید. به طور مثال یادگیری مطالب را در هر 20 دقیقه تغییر دهید! یعنی 20 دقیقه مطالعه کنید و 20 دقیقه مثلا تست بزنید، 20 دقیقه دیگر را صرف پس دادن مطالب به خود کنید و... . انجام استراحت کوتاه مدت بین یادگیری به حفظ تمرکز و کاهش حواس پرتی کمک میکند.
  • کارهای مطالعه را تقسیم کنید و هر قسمت را به تدریج مطالعه کنید. از ابتدا چند صفحه از هر درسی را که می خواهید مطالعه کنید مششخص نمایید. این روش کار تمرکز را آسان و حواس پرتی را کاهش می دهد. باید گفت که تمرکز با تعیین زمان دقیق مطالعه و مشخص کردن کار در ساعات معین کاهش می یابد. بهترین روش این است که با یک ساعت شماطه دار زمان مطالعه را تنظیم کنید تا در ساعت معین زنگ به صدا درآید. این کار ایجاد عادت به تمرکز را تقویت می کند یا اینکه می توانید ساعت را طوری تنظیم کنید که وقتی نصف کار را انجام دادید به صدا درآید. با این روش عادت میکنید که در موارد مختلف به طور خودکار عمل کنید.

حواس پرتی بیرونی و راه های غلبه بر آن

حواس پرتی بیرونی عبارت است از سر و صداهایی که در محیط مطالعه است: مانند صدای رادیو و تلویزیون و یا نور خیلی کم یا زیاد، سردی و گرمی اتاق مطالعه و ...

  • گوش دادن به موسیقی، رادیو یا هر وسیله صوتی دیگر به هنگام مطالعه یک وسیله انحراف توجه است. اینکه بعضی می گویند که صدای رادیو و یا ... در تمرکز به آن ها کمک میکند درست نیست . اگر داوطلبی با این طریق مطالعه، خوب یاد میگیرد، با حذف آهنگ و صدا، ثمراتش بهتر خواهد شد.
  • برای غلبه بر مشکل سر و صدا و مزاحمت ها باید در شرایط نا مساعد کار مطالعه را با تمرین های آسان شروع کنید تا سر و صدا و شلوغی را نادیده بگیرید ، بعد از آن مطالعه را با موضوعات مشکل تر تمرین کنید.
  • سعی کنید به تنهایی مطالعه کنید. در شرایط زیر مطالعه با دیگران مفید است:
    1-    وقتی همه مطالب را خوب یاد گرفته اید. در این صورت سوال از یکدیگر بهتر است تا به تنهایی از بر خواندن.
    2-    اگر احساس تنهایی در موقع مطالعه می کنید، حضور فرد دیگری در کنار شما کمک موثری برای مطالعه است.

 

به امید موفقیت برای شما داوطلب عزیز.

نویسنده: شیوا ترابی

پایگاه اطلاع رسانی وکیلنا
 



+ 1
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز