مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون کار

قانون کار
قانون کار
در کلیه مواردی که تخلف از ناحیه اشخاص حقوقی باشد، اجرت المثل کار انجام شده و طب و خسارت باید از اموال شخص حقوقی پرداخت شود، ولی مسئولیت جزائی اعم از حبس، جریمه نقدی و یا هر دو حالت، متوجه مدیر عامل یا مدیر مسئول شخص حقوقی است که تخلف به دستور او انجام گرفته است و کیفر درباره ی مسئوولین مذکور اجرا خواهد شد

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون کار

ماده 184 ق.ک مقرر می دارد: « در کلیه مواردی که تخلف از ناحیه اشخاص حقوقی باشد، اجرت المثل کار انجام شده و طب و خسارت باید از اموال شخص حقوقی پرداخت شود، ولی مسئولیت جزائی اعم از حبس، جریمه نقدی و یا هر دو حالت، متوجه مدیر عامل یا مدیر مسئول شخص حقوقی است که تخلف به دستور او انجام گرفته است و کیفر درباره ی مسئوولین مذکور اجرا خواهد شد.

این ماده در خصوص مسئوولیت کیفری اشخاص حقوقی ابهام دارد، زیرا عبارت « تخلف از ناحیه اشخاص حقوقی» در ظاهر تخلف را به اشخاص حقوقی نسبت داده است، اما در ادامه آن مشاهده می شود مسئوولیت کیفری به شخص حقیقی که تخلف به دستور او صادر شده (مدیر عامل یا مدیر مسئوول) منتسب می گردد.

بنابراین در کلیه مواد قانون کار که عبارت اشخاص حقوقی یا کارفرما بیان شده در صورت تخلف، مسئوولیت مدنی حاصل از تخلف بعهده اشخاص حقوقی (شرکت و...) ولی مسئوولیت کیفری بعهده نماینده یا مدیر عامل شرکت می باشد. مانند مواد 87 ق.ک ( عدم تحویل به موقع نقشه های احداث کارگاه) و ماده 91 (تهیه و تحویل وسایل حفاظت فنی و نظارت بر استفاده توسط کارگران).

بیشتر بخوانید:

چگونه حقوق کارمند برای پرداخت اقساط مهریه توقیف می شود

چک حقوقی و چک کیفری چیست؟

مصدوم شدن چند عضو با یک ضربه

 



+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

درباره سایت وکیل نا

سایت وکیل­ نا به منظور اطلاع­ رسانی و آگاهی ­بخشی به عموم مردم و اکثرا کسانی که دانش تخصصی حقوقی نداشته و در زندگی روزمرۀ خود ممکن است با مسائل حقوقی و قضایی مواجه شوند ایجاد گردیده است.

درج آگهی در وکیل نا برای عموم وکلا آزاد است و مسئولیت اطلاعات وارد شده با آگهی دهنده می‌باشد. لطفا قبل از هر گونه اقدام از اعتبار و کیل مربوطه مطمئن شوید.

© تمامی حقوق این سایت برای وکیلنا محفوظ است.

/ طراحی و اجرا: آرادپرداز